معاونت پژوهش

معرفی پرونده پژوهشی طلاب

طرح پرونده پژوهشی طلاب در سال تحصیلی 92-91 طراحی و اجرا شد و نتایج بسیار پرثمری داشت. این طرح برای سنوات آتی به‎‏روزرسانی خواهد شد و نقایص آن برطرف خواهد گشت. متن كامل طرح ارائه شده به مدیریت محترم مدرسه، برای مشاهده و مطالعه، ذیلا ارائه می‏‏‎گردد:

*****

بی‌شک محور قرار دادن پژوهش در امور علمی طلاب، یکی از مهم‎ترین دغدغه‎های همیشگی مسئولان محترم و اساتید دل‎سوز حوزه علمیه بوده است، و در این مسیر، تلاش‌های فردی و گروهی بسیاری انجام شده است. مسأله، از چنان اهمیتی برخوردار است که هر چه در این مسیر بیشتر حرکت کنیم اهمیت مسأله روشن‌تر گشته، و مطالبه بیشتری احساس می‌شود. آنچه مسلم است نظام درسی حوزه، نظامی است سراسر پژوهش‎گرا‌ و اگر کمی واقع‎بینانه نگاه كنیم خواهیم دید پژوهش، در دل دروس حوزه، فریاد رسایی دارد؛ فریادی كه سال‎ها تاریخ را در نوردیده و اکنون به گوش ما می‎رسد تا علوم آل محمد صلوات‎الله‎علیهم را آن‎گونه كه شایسته است به دیگران برسانیم و به قدر خود از این چشمه زلال و جوشان، بنوشیم و بنوشانیم.

اما آنچه امروزه دست به گریبان آن هستیم این است كه ذات پژوهشی خفته در دل درس‎های حوزه، به‎خوبی و به‎صورت نظام‎مند به طلاب نشان داده نمی‎شود و این تصور كه "نظام درسی حوزه، از مقوله پژوهش دور است"، مدت‎هاست ذهن برخی دل‎سوزان را به خود مشغول كرده؛ حال آن‎كه:

سال‎ها دل طلب جام جم از ما می‎كرد .......... وآن‎چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‎كرد

به اعتقاد ما اگر دروس فعلی حوزه به‎خوبی ارائه شود و به راهنمایی‎های بزرگان و اساتید در این زمینه به‎درستی توجه شود؛ پژوهشی‎ترین آموزش را در حوزه شاهد خواهیم بود و به‎راحتی و به‎سرعت، آمادگی تولید علم را در طلاب جوان ایجاد خواهیم کرد. ازاین‎رو، شناساندن سرشاخه‎های اصلی پژوهش در دروس فعلی، وظیفه اصلی دست‎اندرکاران حوزه می‎باشد و ما نیز به‎عنوان یکی از خدمت‎گزاران سربازان امام‎زمان‎عجل‎الله‎تعالی‎فرجه‎الشریف، در اندیشه برداشتن گام‎های مطمئن و قابل اعتماد در این زمینه هستیم. و روشن است حرکت‎دادن طلاب جوان به این سمت، نیازمند توجه به ابعاد مختلف برنامه‌های آموزشی و پژوهشی آنان است و معاونت پژوهش مدرسه معصومیه، تلاش خود را در این مهم به‎کار بسته است.

براین‎اساس و با توجه به وظیفه‎ای که بر دوش ما گذاشته شده است، در مورد برنامه‎های پژوهشی مدرسه و برخی دیگر از مدارس، بررسی کاملی صورت پذیرفت و طرح تشکیل پرونده پژوهشی طلاب ویژه طلاب سطح یك با توجه به موارد زیر اجرا خواهد شد:

    -  نظرات اساتید، مدیران و طلاب محترم؛
    -  نیازهای حقیقی طلاب در امر شکوفایی پژوهش؛
    -  واقعیات موجود در حوزه و توجه به ظرفیت‎ها، قابلیت‎ها، امکانات و موانع خاص؛ 
    -  واقعیات موجود در مدارس از جمله مدرسه معصومیه(س) و موانع قابل پیش‏بینی؛ 
    -  بررسی‎های انجام شده بر روی انواع مختلف برنامه‎های پژوهشی اجرا شده در دیگر مدارس علمیه و از جمله مدرسه علمیه معصومیه(س).

این طرح شامل یک مقدمه و سه بخش می‌باشد كه در ادامه، كلیات و شرح هر یك آمده است.

 

مقدمه

برنامه‌ریزی و سپس اجرای صحیح و کامل برنامه‌های مفید پژوهشی و سوق دادن طلاب شش پایه اول مدارس حوزه به این سمت قطعا یکی از مهمترین دغدغه‌های برنامه‌ریزان و مجریان امور پژوهشی طلاب می‌باشد. تاکنون برنامه‌های مفید بسیاری در مرحله اجرا به شکست انجامیده و در بسیاری موارد تنها نتیجه آن جز زیر سئوال رفتن آن برنامه‌ها نبوده است. توجه به جامعیت برنامه‌های پژوهشی در دو بعد برنامه‌ریزی و سپس اجرای صحیح؛ یکی از مهماتی است که در این مقوله کمتر به آن توجه شده است.

اجبار در پژوهش، بسنده کردن به حداقل مخاطبان، برگزاری برنامه‌های کم مخاطب، عدم اطلاع رسانی مناسب،‌ جدا کردن پژوهش از بدنه آموزشی مدارس،‌ تشویق‌های مقطعی و بدون پشت‌بند زمانی و به معنایی کلی‌تر عدم وجود ضمانت اجرایی مناسب برای شرکت دادن حداکثری طلاب در امر پژوهش؛ از مهمترین ضعف‌هایی است که برنامه‌های پژوهشی مدارس دست به گریبان آن می‌باشند.

از این رو هدفمند کردن اجرائیات پژوهش (در کنار هدفمند بودن برنامه‌های پژوهشی) و به ثبات رساندن آثار و امتیازات فعالیت‌های پژوهشی برای طلاب جوان، مهمترین مقوله‌ای است که از آن غافلیم و در صورت انجام آن، بسیاری از ضعف‌های ذکر شده (و شاید اکثر آنها) مرتفع خواهد شد. تعریف برنامه‌های پژوهشی، ثبت و ضبط کامل آن و اثر گذاری مشخص آن به صورت بلند مدت در دیگر برنامه‌های هر طلبه؛ ضرورتی است که هر چند در سطح کلان حوزه همیشه مورد توجه مسئولان محترم بوده است، اما در سطح مدارس كمتر نشانه‌ای از آن دیده شده است.

 

تشکیل پرونده پژوهشی طلاب

تشکیل پرونده پژوهشی طلاب، برنامه‌ای است که می‌تواند ما را به هدف مورد نظر نزدیک‌تر کند. در این برنامه ضمن توجه به محورهای اصلی و فرعی امور پژوهشی طلاب و اجرای منظم و دقیق پروژه‌های پژوهشی،‌ نسبت به ثبت و ضبط فعالیت‌های پژوهشی هر طلبه و اثر گذاری آن بر دیگر برنامه‌های حوزوی اش توجه شده است. این برنامه یعنی رصد مستمر و بلند مدت هر طلبه از جهت فعالیت‌های پژوهشی و اجرای دقیق آن می‌تواند محور مناسبی برای حركت دادن سنگ سنگین آموزش پژوهش محور باشد انشاءالله این برنامه شامل سه بخش کلی می‌ باشد:

 

بخش اول: تعریف مهمترین برنامه‌های پژوهشی در مقطع سطح یک و امتیاز بندی آنها

امروزه برنامه‌های پژوهشی مخلتفی در مدارس سطح یک اجرا می‌شود که شاید خیلی از این برنامه‌ها فاصله زیادی با دغدغه آموزش پژوهش محور داشته باشند اما عدم امکان دسترسی سریع به امر مهم از طرف دیگر اثرات خوب آن برنامه‌ها، باعث شده توجه به برنامه‌های مزبور همیشه در اولویت اجرا قرار گیرد. ما نیز در این مهم و باتوجه به میزان اهمیت هر یک از برنامه‌های پژوهشی و میزان تأثیر آن در حرکت دادن طلاب به سمت آموزشِ پژوهش، انجام فعالیت‌های پژوهشی و تولید علم؛ مهمترین آنها را ذکر کرده،‌ امتیاز بندی نموده و برای اجرای آنها برنامه ریزی خواهیم کرد.

جدول برنامه‌های پژوهشی و امتیازات

ردیف نام برنامه شرح برنامه امتیاز توضیحات
1 مقاله تحقیقی بیشتر از 15 صفحه زیر نظر استاد و مربوط به درس و پایه تحصیلی 30 در صورتی که امتیاز مقاله‌کمتر از متوسط باشد نمره مذکور در شورای‌ پژوهش‌مشخص‌می‌شود
2 مقاله تحقیقی کمتر از  15 صفحه زیر نظر استاد و  مربوط به درس و پایه تحصیلی 15  
3 مقاله تحقیقی بیشتر از 15صفحه – بدون ارتباط با درس و استاد 5  
4 شرکت کامل در کلاسهای کارگاهی الف کلاس‌های مستمری که بیش از 3جلسه برگزار می‌گردد هر دوره 10 امتیاز  
5 شرکت کامل در کلاسهای کارگاهی ب کلاس‌های عامی که تا حداکثر3جلسه برگزار می‌گردد هر دوره 5 امتیاز  
6 ارائه مقاله به جشنواره‌ها در صورت کسب رتبه     امتیاز توسط شورای پژوهش مشخص می‌شود
7 چاپ مقاله در مجلات تخصصی در صورتی که مقاله مورد نظر مربوط به پایه درسی طلبه باشد نمره بعلاوه لحاظ خواهد شد هر مقاله 5 امتیاز در مجلات غیر تخصصی در شورای پژوهش مشخص می‌شود
8 ارائه طرح‌های پژوهشی   5 در صورت تأیید شورای پژوهش
9 شرکت در طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشی حوزه همچون برنامه کانون استعداد یابی طلاب هر دوره 5 امتیاز در صورت تأیید معاونت پژوهش
10 شرکت مستمر در کانون علمی طلاب   10 در صورت تأیید معاونت پژوهش
11 چاپ کتاب در سال تحصیلی جاری     امتیاز توسط شورای پژوهش مشخص می‌شود
12 فعالیت‌های پژوهشی خاص کلاسی در صورت تأیید استاد   امتیاز توسط شورای پژوهش مشخص می‌شود
13 خلاصه نویسی دروس مربوط به پایه تحصیلی   هر درس 5 امتیاز در صورت تأیید استاد و شورای پژوهش
14 شرکت در برنامه‌های پژوهشی قسمت‌های دیگر مدرسه همچون فرهنگی، بسیج، تبلیغ و ... 5 در صورت تأیید مسئول مربوطه
15 دیگر کارهای پژوهشی غیر از موارد مذکور   نمره آن توسط شورای پژوهش‌ و براساس‌میزان‌پژوهشی مشخص خواهد شد

 

بخش دوم: نتایج و مزایای مربوط به امتیازات کسب شده

اعطای جوایز همیشه یکی از ضمانت‌های اجرایی مرسوم در امور مختلف بوده است اما اجرای تکراری و غیر هدفمند و مقطعی آن، افراد بسیار محدودی را به حرکت در می‌آورد. اما تعدد ضمانت‌های تشویقی اجرایی و پلکانی کردن آنها و زمان دار کردن آن برنامه‌ها جهت حرکت دادن ذوق‌ها و سلیقه‌های مختلف به سمت کسب آن شرائط؛ می‌تواند این مشکل را به خوبی مرتفع کند جدولی که در ادامه آمده است سعی کرده همه افراد و همه جنبه‌های مختلف پژوهش را در نظر گیرد.

جدول امتیازات کسب شده و جوایز مربوطه

ردیف
جایزه شرح برنامه حداقل امتیاز از ابتدای سال حداقل امتیاز از کل سال گذشته حداقل امتیاز از از پایه اول تاکنون
1 معرفی جهت تدریس به معاونت آموزش و پرداخت وجه نقدی 500 هزار تومان چند سهمیه به این امر اختصاص داده شده است 100 100 باید در هیچ پایه تحصیلی امتیاز زیر 90 نداشته باشد
2 پرداخت وجه نقدی 400 هزار تومان  هر پایه یک نفر 90 نفرات اول هر پایه به شرط کسب حداقل 90 امتیاز  
3  پرداخت وجه نقدی 200 هزار تومان هر پایه یک نفر 85 نفرات اول هر پایه به شرط کسب حداقل 85 امتیاز  
4 پرداخت وجه نقدی 100 هزار تومان  هر پایه یک نفر 70 نفرات اول هر پایه به شرط کسب حداقل70 امتیاز  
5 پرداخت وجه نقدی 50 هزار تومان  هر پایه یک نفر 60 نفرات اول هر پایه به شرط کسب حداقل 60 امتیاز  
6 پنچاه (50) ساعت استفاده رایگان از کافی‎نت و سالن پژوهش بدون محدودیت 45 نفرات اول هر پایه به شرط کسب حداقل 45 امتیاز  
7 چهل (40) ساعت استفاده رایگان از کافی‎نت و سالن پژوهش
بدون محدودیت 30 برای کلیه افرادی که حداقل 30 امتیاز را کسب کنند  
8 سی (30) ساعت استفاده رایگان از کافی‎نت و سالن پژوهش
 بدون محدودیت 20 برای کلیه افرادی که حداقل 20 امتیاز را کسب کنند

 

 چند تبصره:

     - کسب حداقل 5 امتیاز در هر نیمسال برای هر طلبه ضروری است و عدم کسب آن تذکر کتبی به دنبال خواهد داشت.
     - افرادی که نمره سالانه پژوهشی آنان صفر شود تنها با تعهد کتبی (نسبت به شرکت در فعالیت‌های پژوهشی)، می‌توانند سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.
     - افرادی که امتیاز آنها از ابتدای سال به حد نصاب کسب یکی از جوایز، رسیده باشد می‎توانند جايزه مربوطه را دريافت كنند و در صورت دريافت، برای ادامه سال تحصیلی باید از صفر شروع کنند و امتیازات مربوطه صفر می شود مگر در مورد شماره یک (معرفی برای تدریس).
     - جوايز مربوطه قبل از پايان امتحانات خرداد طی مراسمی اهداء خواهد شد.
     - گزينه شماره يک (معرفی جهت تدریس) با بقيه گزينه ها قابل جمع می‎باشد.

 

بخش سوم: اصول برنامه‌های معاونت پژوهش در سال تحصیلی 92–1391

1- تحقیقات کلاسی
روشن است که پژوهش و تولید علم نیازمند یادگیری و تمرین مناسب قبلی است و با توجه به اینکه عمده طلاب شش پایه اول حوزه هنوز در مرحله تولید علم قرار نگرفته‌اند، می‌توانند تا رسیدن به این مرحله، پژوهش را زیر نظر اساتید و همراه با تمرین مناسب در شش پایه اول حوزه یاد بگیرند. مسلم است استادی که قرار است یک سال تحصیلی یک موضوع خاص علمی را به طلبه نشان دهد، بهترین گزینه برای رهبری آن طلبه برای تمرین تحقیق و پژوهش در همان موضوع و شاید دیگر موضوعات است. به لطف پروردگار، در هر پایه درسی، اساتید پژوهش‎محور بسیارند. لذا با بهره‌گیری از این امکان، از اساتید مزبور دعوت به همکاری خواهد شد تا راهنمایی علاقمندان را به عهده گیرند. از این رو مهمترین گزینه معاونت پژوهشی  برای گسترش و برنامه ریزی برنامه های پژوهشی، تحقیقات کلاسی خواهد بود و قطعا برکات آن برای مدرسه و طلاب عزیز بسیار خواهد بود. ان‎شاءالله.

برای اجرای هر چه قوی‌تر این برنامه از استاد بزرگوار جناب حجت‎الاسلام یعقوبی خواسته شده است مسئولیت برنامه تحقیقات کلاسی را به عهده گیرند. لذا با توجه به توان‎مندی‎های این استاد عزیز و امید به همکاری اساتید محترم و طلاب عزیز، شاهد اجرای هر چه بهتر این برنامه خواهیم بود. ان‎شاءالله.

درباره تحقیقات کلاسی موارد زیر قابل ذکر است:

  1. تحقیقات کلاسی بالاترین نمره پژوهشی را  در پرونده پژوهشی طلاب دارا می باشد. (30 امتیاز)
  2. زمان شروع تدوین مقاله بر عهده طلبه پژوهشگر و استاد محترم می‌باشد؛ و حداکثر زمان ممکن برای ارائه مقالات، اول اردیبهشت سال تحصیلی خواهد بود.
  3. ثبت مقاله، زمان‌بندی و مشخص کردن استاد راهنما باید قبلا در دفتر معاونت پژوهش صورت پذیرد.
  4. انتخاب استاد راهنما برعهده پژوهشگر می‌باشد. البته با تعدادی از اساتید محترم جهت قبول راهنمایی دوستان گفتگو خواهد شد و اسامی آن اساتید بزرگوار اعلام خواهد شد.
  5. تصحیح و امتیازبندی مقالات کلاسی به اساتید راهنما سپرده خواهد شد.
  6. مقالات تحقیقات کلاسی پس از تایید و کسب امتیاز لازم می‌تواند در جشنواره‎ها (از جمله جشنواره امام‎خمینی(ره) در مدرسه) شرکت داده شود. همچنین امکان ارائه مقالات به مجله میثاق اندیشه نیز وجود دارد.
  7. مقاله‎ای نمره کامل را دریافت خواهد کرد که شرایط یک مقاله علمی را دارا باشد: عنوان دقیق، مقدمه مناسب، فهرست، ذکر منابع و رعایت ساختار ذکر منابع، بحث منطقی و نتیجه‎گیری، داشتن انسجام محتوایی، داشتن نظام نگارشی و ویرایشی صحیح و... (شرایط دقیق‎تر توسط مسئولین مربوطه اعلام خواهد شد)
  8. موضوع مقاله باید متناسب با پایه تحصیلی پژوهشگر باشد، بر این اساس موضوعات پایه‌های مختلف به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

موضوعات مقالات تحقیقی کلاسی

پایه تحصیلی

موضوع تحقیق

پایه اول

صرف و نحو

پایه دوم و سوم

صرف، نحو، لغت، معانی و بیان،‌ منطق

پایه چهارم

صرف، نحو، لغت، معانی و بیان،‌ منطق و عقاید

پایه پنجم

صرف، نحو، لغت، معانی و بیان، منطق، عقاید،‌ فقه و اصول

پایه ششم

صرف، نحو، لغت، معانی و بیان، منطق، عقاید،‌ فقه و اصول، فلسفه و علوم قرآنی

 

مراحل انجام تحقیق به شرح ذیل می‌باشد:
     - انتخاب موضوع؛
     - انتخاب استاد؛
     - انتخاب عنوان تحقیق با هماهنگی و راهنمایی استاد؛
     - دریافت برگه انتخاب موضوع از دفتر معاونت پژوهشی و پرکردن آن؛
     - امضاء و تأیید استاد و تحویل برگه به معاونت پژوهش؛
     - شروع تحقیق زیر نظر استاد راهنما؛
     - تحویل مقاله به معاونت پژوهش جهت بررسی و تصحیح.

 

تبصره- شایان توجه است که ارائه مقاله خارج از موضوعات مشخص شده به شرایط ذیل امکان‎پذیر خواهد بود:
     - موضوع مورد نظر جزو یکی از موضوعات شش پایه باشد؛
     - رشته تحصیلی دانشگاهی پژوهشگر مرتبط با موضوع مورد نظر باشد؛
     - مقاله، زیر نظر یکی از اساتید مدرسه و با تایید معاونت پژوهش تدوین گردد؛
     - مقالات پس از تدوین، تحویل معاونت پژوهش می‌شود تا پس از ثبت، همراه با فرم‎های مربوطه خدمت اساتید محترم تقدیم گردد؛
     - مقاله تحقیقی باید حداقل 10 صفحه A4 کامل باشد و کمتر از آن پذیرفته نخواهد شد.

 

2- نشریات

الف. نشریه میثاق اندیشه 

نشریه میثاق اندیشه یکی از کارهای ارزشمندی است که در سالهای گذشته کلیک خورده است و تاکنون چند شماره از این نشریه چاپ شده است.‌ این برنامه با قوت ادامه خواهد یافت انشاءالله اما با توجه به اینکه:
     - عمده مقالات ارائه شده به نشریه، مقالاتی است که در دوران دانشجویی طلاب تدوین شده و حتی در مواردی خلاصه پایان نامه دانشجویی آنان بوده است؛
     - فلسفه تدوین نشریه،‌ ترغیب طلاب به ارائه مقالات جدید می‌باشد و نه ارائه کارهای گذشته.

بر این اساس موضوعات مطرح شده در نشریه باید محدود به تخصص‌های سطح یک باشد و واضح است موضوعات مربوط به سطح یک، موضوعاتی پرارزش هستند که در خارج از مدرسه، هر یک به عنوان موضوع یک یا چند مجله علمی – پژوهشی شناخته می شوند،‌ لذا محدود کردن موضوعات علمی نشریه به موضوعات خاص، ضروری و در عین حال بسیار پرفایده می‌باشد. از اينرو مجله به صورت ويژه نامه و هر شماره به يك موضوع اختصاص مي يابد و موضوعاتي انتخاب خواهد شد عموم طلاب مدرسه بتوانند در آن شركت كنند

دو نکته:
       - مقالات نشریه صرفا از طرف طلاب پایه اول تا ششم مدرسه قبول می‌شود.
       - اولین شماره نشریه در برنامه جدید، اختصاص به ادبیات عرب خواهد داشت.

 

ب. نشریه داخلی مدرسه

مقالات و تحقیق‌های کلاسی، مقالات چاپ نشده در نشریه میثاق اندیشه و مقالات ارائه شده به جشنواره‌ها که رتبه کسب نکرده‌اند همگی از مواردی هستند که همیشه بدون توجه قرار می‌گیرند و در ازای آن هیچ هزینه مادی و معنوی صرف نمی‌شود. تدوین و چاپ گاهنامه مدرسه فرصتی است تا در کنار چاپ این مقالات برخی از اخبار و اطلاعات پژوهشی نیز به طلاب مدرسه منتقل گردد. از اینرو در نظر است گاهنامه مدرسه به عنوان نشریه داخلی مدرسه چاپ شود و در اختیار عموم طلاب قرار گیرد.

دو نکته:
      - نشریه بسیار ساده و به دور از ضوابط خاص دست و پاگیر ثبتی و برنامه‌ای؛ طراحی و چاپ خواهد شد
      - اخبار پژوهشی، اطلاعیه‌های زماندار، تبلیغات پژوهشی، معرفی‌ اساتید، کتابها، برنامه‌ها و ... پژوهشی و پژوهشگران برتر مدرسه (با توجه به پرونده پژوهشی طلاب) از جمله مطالب این نشریه خواهد بود.

 

3- کارگاه‎های پژوهشی
اجرای کارگاههای پژوهشی یکی از برنامه‌های اثر گذار سال‌های گذشته در پژوهش مدرسه بوده است. سال گذشته تعداد قابل توجهی کارگاه پژوهش در مدرسه برگزار شده است که برکات آن کاملا مشاهده می‌شود. آنچه در بررسی‌ها به عنوان مشکل اصلی این برنامه به چشم می‌خورد تعداد بالای کارگاهها و مخاطبان اندک آنها بوده است بدین معنا که از این کارگاههای با ارزش تعداد کمی از طلاب استقبال نموده‌اند که انشاءالله امسال این مشکل مرتفع خواهد شد. در سال تحصیلی جاری، کارگاهها به دوشکل پایه‌ای و عمومی برنامه‌ریزی شده است.

کارگاه‎های پایه‌ای

 هر پایه درسی نیازمند یکسری اطلاعات در خصوص درسهای مربوط به آن پایه و یا درسهای مربوط به  پایه‌های بالاتر است از اینرو کارگاههایی در این خصوص پیش بینی و اجرا می‌گردد. برنامه این کارگاهها ابتدای سال مشخص خواهد شد و زمان، استاد و مطالب مربوط به آن اعلام شده و جهت ثبت نام فراخوان صورت پذیرد. برنامه کارگاههای پایه ای 92 – 1391با کمی تأخیر و در اولین فرصت تنظیم و اعلام خواهد شد. ان‎شاءالله.

کارگاه‎های عمومی

این کارگاهها مختص پایه خاص نمی‌باشد و شرکت در آنها برای همه پایه‌ها آزاد است. البته این کارگاهها به دو صورت تقسیم می‌شوند، کارگاههای تعریف شده‌ای که در ابتدای سال باید مشخص شوند و برنامه آنها اعلام گردد و دیگر کارگاههایی که بر اساس نیاز و دسترسی به اساتید در طول سال تنظیم و برگزار خواهد شد. همه این کارگاهها نیز همراه با ثبت نام قبلی اجرا می‌گردد مگر موارد خاصی که از استقبال عمومی برخوردار باشد، لیست کارگاههای عمومی برای سال تحصیلی جدید به زودی مشخص و اعلام خواهد شد. ان‎شاءالله.

 

4- جشنواره‌ها
برگزاری جشنواره علامه حلی در سطح حوزه و همچنین جشنواره ارزشمند امام خمینی در سطح مدرسه از جمله فرصت‌های مناسبی است که در اختیار طلاب علاقه‌مند به وادی نوشتن قرار گرفته است. اصل ایجاد چنین فضایی بسیار ارزشمند است و جای آن در اکثر مدارس علمیه بسیار خالی می‌باشد. و الحمدالله این مهم در مدرسه ما مورد توجه بوده است. با توجه به شرائط خاصی که طلاب عزیز این مدرسه دارند چند مشکل نسبت به این برنامه مطرح شده است که جای درنگ بیشتری دارد:
     - مخاطبان جشنواره امام خمینی قشر کمی از طلاب می‌باشند.
     - مقالات ارائه شده به جشنواره در سالهای گذشته مربوط به کار فعلی طلاب نمی‌باشد و عمدتا مربوط به مقالات و پایان‌نامه‌های دوره دانشجویی آنها می‌باشد.

با توجه به این دو نکته باید گفت:
اولا: برگزاری سالانه جشنواره امام خمینی ضروری است و اصل آن نباید تغییر کند.
ثانیا: در نظر گرفتن نمره مناسب در پرونده پژوهشی و جوايز بيشتر و ارزشمندتر می تواند عامل موثری برای جذب مخاطبان بیشتر گردد.
ثالثا: به منظور ترغیب طلاب به نوشتن و جلوگیری از کپی کردن از دوران دانشجویی، موضوعات مقالات منحصر در جدول تحقیق کلاسی ‌می باشد. بر این اساس ممکن است یک طلبه مقاله کلاسی خود را زیر نظر استاد به همین جشنواره ارائه دهد که ضمن کسب نمره مقاله کلاسی، از نمره جوایز جشنواره نیز بهره‌مند می‌گردد.

توجه: جدول موضوعات و استثنائات مربوط به آن، در این برنامه نیز اجرا خواهد شد.

 

5- مشاوره

برنامه ساعات مشاوره از جمله ضرورت‌های پژوهشی مدرسه است،‌ بی‎شک عموم اساتید مدرسه مشاورین خوب و قابل اعتماد و قابل استفاده‌ای هستند. اما برخی سئوالات ممکن است به پاسخ دهنده مشخص نیاز داشته باشد. بر این اساس یکی از برنامه‌های معاونت پژوهش مدرسه مشخص کردن اساتید مورد نظر، و بعد از آن اعلام اسامی آنها و سپس ثبت‌نام طلاب جهت مشاوره و در نهایت هماهنگی با اساتید جهت حضور در مدرسه و ارائه مشاوره به طلاب مشخص شده می‌باشد. اسامی اساتید و برنامه مشاوره آنها پس از تنظیم برنامه اعلام خواهد شد. ان‎شاءالله.

 

6- تسهیلات پژوهشی

ایجاد شرائط مناسب برای پژوهش طلاب و فراهم آوردن تسهیلات برای این مهم، یکی از ضروری‌ترین مقدمات کار پژوهشی است که مورد توجه خدمت‎گذاران شما در معاونت پژوهش خواهد بود، آنچه امسال مورد توجه خواهد بود:

الف: تجهیز کتابخانه

تغییر اساسی در کاربری کتابخانه  یکی از زحمات فراموش نشدنی مسئولان ذی‌ربط است که در نوع خود بسیار پر ارزش و کم نظیر می باشد. در مورد کتابخانه آنچه صورت گرفته که (حتما مهمترین کار ممکن بوده) عملیات سخت افزاری آن بوده است. اما موارد ذیل که عمدتا نرم افزاری می باشد از جمله دغدغه‌ها و کارهای جاری ما خواهد بود:

  1. راه‌اندازی سیستم نرم افزاری جامع کتابخانه
  2. تکمیل کتاب‌های مرجع
  3. شناسایی کتابهای مورد نیاز و تلاش برای تهیه آنها
  4. تجدید نظر در ضوابط امانی کتاب جهت جلوگیری از بین رفتن کتابها
  5. اضافه کردن سیستم‌های کامپیوتری مجهز به کلیه نرم‌افزارهای پژوهشی به تعداد مورد نیاز
  6. معرفی مستمر و گویای کتابها،‌ نرم‌افزارها و امکانات دیگر کتابخانه به اساتید و طلاب جهت استفاده هر چه بیشتر پژوهشی از این محیط از طریق نشریه‌ها،‌ بروشورها و ...

ب: نرم‎افزارها

عموم طلاب از امکانات کامپیوتری بهره‌مندند لذا شناخت و در اختیار داشتن نرم‌افزار‌های مورد نیاز یکی از ضروریات این عزیزان است از اینرو سعی خواهد شد:
     - کارگاههای آشنایی با نرم‌افزار های علوم اسلامی به صورت مستمر برگزار گردد.
     - نرم‌افزارهای مورد نیاز تهیه شود و با حداقل قیمت در اختیار طلاب قرار گیرد.
     - نرم‌افزارهای مورد نیاز در تمامی سیستم‌های پژوهشی مدرسه نصب گردد.

ج: اینترنت

استفاده علمی از فضای مجازی اینترنت یکی از مهمات پژوهش است؛ تقویت سیستم‌های موجود و افزودن تعدادی دیگر بر سیستم‌های متصل به اینترنت از جمله برنامه‌های جاری ما خواهد بود.

د: بروشورها و جزوات

در نظر است بروشورها و جزواتی کم مطلب ولی پر محتوا تهیه شود و به صورت مستمر در اختیار طلاب قرار گیرد، محتوای این بروشورها و جزوات به صورت هدفمند و در فواصل زمانی معین منتشر خواهد شد.

کليه حقوق برای مدرسه معصومیه محفوظ است